*به احتمال زیاد کیدو و هیونگ بعد از مقایسه‌ی اسم و محتوای پست کلی قراره تو ذوقشون بخوره XD*

 

درود!*-*...

اهم"-"... اینقدر پست نذاشتم نمی‌دونم دیگه چجوری باید شروعش کنم:|...

خب! چند وقت پیش یه سریال چینی شروع کردم، "دوره کامبرین" اسمش بود؛ که شاید بعدا توی یه پست دیگه راجبش حرف زدم*-*

بعد تموم کردن این سریال با توجه به این که توی کتاب زمین شناسیمون در حد چند کلمه در مورد دوره کامبرین خونده بودیم، رفتم در موردش یه مقدار چیز میز خوندم و اینا... و بله! امروز می‌خوام در مورد دوره کامبرین حرف بزنم که یکی از دوره های خیلی قدیمی توی زمین شناسیه^-^

و برای این که یه چنین متن طولانی ای کسل کننده نشه به قسمت های مختلف تقسیمش کردم... باشد که رستگار شوید...

 

 

قبل از این که شروع کنم@-@...

یه سری چیزا رو از قبل باید بدونید تا متوجه بشید چی شد D:

اولا که دوره های زمین شناسی رو معمولا با توجه به اتفاق های خاصی که می‌افته از هم جدا می‌کنن و هر دوره هم چندین میلیون سال طول می‌کشه.

اگه بخوام ساده بگم، زمین از لحظه ی تشکل تا به الان به دو دوره ی کلی "فانروزوئینک - Phanerozoic " و "پرکامبرین - Percambrian " تقسیم می‌شه. دوره ی فانروزوئیک خودش به سه قسمت دیگه تقسیم می‌شه که قسمت اولش "پالئوزوئیک - Paleozoic " عه. همین پالئوزوئیک دوباره به شیش قسمت تقسیم می‌شه که اولینش همون دوره ی "کامبرین - Cambrian " هستش^-^

(وای یاد اون دوران تاریک افتادم که تمامی این دوره هارو با رویداد های مهمشون حفظ کرده بودم برای کنکور... ودف)

(ولی فک کنم تنها درسی بود که واقعا خوندمش تو زمین شناسی:/)

(پیف)

 

خب!

اولش این که...

1. دوره کامبرین چیه؟

دوره ی کامبرین یه دوره از زمین شناسیه که به حدود 541 میلیون سال قبل مربوط می‌شه. این دوره حدودا 56 میلیون سال طول کشیده.

اولین فسیل های مربوط به این دوره از شهر کامبریا یا همون ولز امروزی کشف شده و برای همون بهش کامبرین می‌گن.

 

2. چه موجوداتی اون زمان زندگی می‌کردن؟

این دوره تقریبا سه میلیارد سال بعد از به وجود اومدن باکتری ها و چند میلیون سال بعد از به وجود اومدن یه سری موجودات ابتدایی مثل اسفنج و کرم و یه سری بندپا و موجودات خیلی ریزی که شبیه عروس دریایی بودن شروع می‌شه.

توی این دوره شرایط اقلیمی زمین عوض می‌شه و موجوداتی که اینقدر ساده بودن، یهو کلی پیشرفت می‌کنن که جلوتر می‌گم، یکی از مهم ترین دلایلش هم افزایش 10 درصدی اکسیژن می‌تونه باشه.

 

3. این موجودات چجوری تغییر کردن؟

بیشترشون هیچ بخش سختی توی بدنشون نداشتن و فسیل های خیلی کمی ازشون باقی مونده، ولی توی دوره ی کامبرین یواش یواش بخش های سخت مثل صدف یا استخون یا پوسته به وجود اومد براشون.

 

4. چی می‌خوردن؟

تا قبل از این که تکامل پیدا کنن (انفجار کامبرین) از فسفات و سیلیس و گاها کلسیم کربنات تغذیه می‌کردن. اما بعد تر (مثلا یه 10 میلیون سال بعد) 

کلا رژیم غذاییشون تغییر کرد دیگه XD

یه سری پالیده‌خوار (ینی آت و آشغالای داخل آبو یه جورایی تصفیه می‌کردن می‌خوردن) بودن، یه سریا از بقیه جک و جونورای زنده تغذیه می‌کردن و بعضیاشونم لاشخور بودن:/

 

5. یه مثال؟

تریلوبیت ها مثلا. ایشون جد بندپا ها هستن که الان دیگه منقرض شدن ولی توی خود دوره ی کامبرین از دوتا انقراض دسته جمعی جون سالم به در بردن. ساختارشون خیلی ساده بوده، داخل آب زندگی می‌کردن. بین 0.1 تا 7 سانتی‌متر اندازشون بوده و تا حالا حدود 19 هزار گونه ی مختلف ازشون شناخته شده.

از بقیه گونه هایی که اون زمان بودن و الان منقرض شدن می‌شه به CanadaspisWiwaxiaMarrellaHallucigenia و Anomalocaris اشاره کرد^-^

یکی از گونه هایی هم که سال 2019 کشف شد cambroster falcatus هستش که توی مناطق عمیق اقیانوس زندگی می‌کرده و موجودات زنده ی ریز می‌خورده و احتمال می‌ره جد خرچنگ نعل اسبی که الان هست باشهD:

به طور کلی می‌شه گفت توی این دوره بندپایان، مرجان ها، خارپوستان، اسفنج‌ها و نرم‌تنان وجود داشتن. هرچند نه به شکل امروزی طبیعتا"-"

 

پی‌نوشت: اسم هارو لینک کردم، بیشترشون خیلی چندش‌آور و شاید ترسناک باشن پس اگه فکر می‌کنید قرار نیست خوشتون بیاد نزنید روشونD:

 

6. آب و هوا چطوری بوده؟

قبل از شروع دوره کامبرین عصر یخبندان اتفاق می‌افته برای همین اوایل این دوره یه مقداره سرده اما بعد به مرور زمان گرم‌تر می‌شه. تا حدی که یخ ها یهویی ذوب می‌شن و دریا ها بالا می‌آن. 

 

7. توی خشکی ها چه خبر بوده؟

خبر خاصی نبوده! بیشتر موجوات اون زمان داخل آب بودن و همونجا رشد و تکامل پیدا کردن، خشکی ها هم اکثرا کم ارتفاع بودن که باعث متعادل شدن آب و هوا می‌شده.

 

8. انفجار کامبرین چیه؟

انفجار کامبرین یکی از مهم ترین اتفاقات این دورست. در واقع طی انفجار کامبرین واقعا چیزی منفجر نمی‌شه"-" فقط به صورت خیلی خیلی ناگهانی! یه عالمه گونه‌ی جدید به وجود می‌آد، دانشمندا هنوزم نمی‌دونن چرا همچین اتفاقی افتاده و چرا یهویی باید کلی موجود جدید به وجود بیاد؟ خیلی از موجوداتی که طی این انفجار به وجود اومدن خیلی زود منقرض شدن و در واقع دلیل اهمیت بالای این اتفاق اینه که گونه هایی که باقی موندن در آینده کلی تغییر کردن و موجوداتی که الان می‌بینیم رو تشکیل دادن.

 

9. انفجار کامبرین چقدر طول کشیده؟

20 الی 25 میلیون سال!

شاید بگید سریع؟:/ 25 میلیون سال سریعه؟:| 

باید بگم آره چون اولا داریم در مورد دوره های زمین حرف می‌زنیم و 20 میلیون سال واقعا مدت زیادی نیست، به علاوه، تصور کنید یه باکتری تبدیل شده به یه ماهی شیش متری:/ قطعا برای همچین تغییری 20-25 میلیون سال اتفاقا کمه! 

 

10. چرا دلیلش مشخص نیست؟

فسیل های ناقص!

از اون زمان کلی فسیل پیدا شده تا الان، اما در حقیقت هیچکدومشون اطلاعات زیادی بهمون نمی‌دن. چرا؟ به خاطر این که قبل انفجار کامبرین هیچ قسمت سختی توی بدن اکثر اون موجودات وجود نداشته که بخواد تبدیل به فسیل شه. و در واقع بیشتر اطلاعات ما به بعد از این دوره مربوط می‌شه چون بعد انفجار بدنشون طوری شد که بتونن فسیل تشکیل بدن.

 

 

تمام^-^

سعی کردم خیلی واضح و منسجم بنویسم و تا حد زیادی از چیزایی که پیدا کردم کم کنم تا کسل کننده نشه"^"...

+برای هر چیزی که نوشتم سایت های مختلف رو چک کردم، بعضیاشون فارسی و بعضیاشونم انگلیسی بودن؛ با این وجود اگه چیز غلطی دیدین یا مورد دیگه ای بود که خواستین اضافه کنین حتما بگین بهم D;