بدون هیچ مقدمه چینی خاصی میرم سراغ اصل مطلب!

برای روز چهارم چالش هلن میخوام در مورد انیمه ی "پاپریکا - Paprika" حرف بزنم!

در زمان های خیلی دور یادمه که هاله گفته بود یه مقدار از اولای این انیمه رو دیده و هیچی نفهمیده پس ولش کرده و تا آخر ندیده. و بهم گفت اگر یه روزی پاپریکا رو دیدم، حتما از ابهام خارجش کنم!

در وهله اول میخوام اشاره کنم که فیلم " تلقین - Inception"  با هنرنمایی دیکاپریو از این انیمه الهام گرفته شده! قبل از این که پاپریکا رو ببینم، پیش خودم میگفتم امکان نداره شباهت زیادی بین اینسپشن و پاپریکا وجود داشته باشه، ولی حالا که هر دوتاشونو دیدم نظرم کاملا عوض شده!

این انیمه محصول سال 2006 و از آثار ساتوشی کن هست، ینی همون کارگردان انیمه ی "آبی بی نقص - Perfect blue" و "پدر خوانده های توکیو - Tokyo godfothers" !!!!

خب من قبل از این که بدونم کارگردان این دوتا یکیه، موقع دیدن پاپریکا همش به این فک میکردم که گرافیکش چقدر شبیه پرفکت بلو عه! در واقع گرافیک پاپریکا مثل نسخه ی مدرن شده ی پرفکت بلو و یه سری تغییرات جزئی توی طراحی چهره ها -مخصوصا چشما- بود.

من همیشه این گرافیک رو خیلی خیلی دوس داشتم، یه حالت قدیمی طور داره ولی اونجوری نیست که قدیمی بودنش رو حس کنین یا رو مختون بره! و از طرفی، یه جورایی آرتش به سبک نقاشی های خودم نزدیک تره... ینی خودم اینطور حس میکنم!

*امیدوارم فهمیده باشید چقدر از گرافیکش خوشم اومده!*

و اما برسیم به داستانش...

 

داستان در زمانی اتفاق میوفته که دستگاهی به اسم دی سی مینی اختراع شده و قادره که رویا های افراد رو ببینه و ضبط کنه. از این طریق هم محقق ها برای درمان افرادی که مشکلات روانی دارن استفاده میکنن، ینی با دیدن و تفسیر رویا هاشون به مشکلات اونا پی میبرن و از طریق ضمیر ناخودآگاه به درمان مریضشون می پردازن. داستان در مورد زنیه به اسم چیبا آتسوکو که یه محقق درجه یک و سرگروه تحقیق روی دی سی مینی هست، دختری به اسم پاپریکا، که قادره وارد رویا های افراد بشه و در عین حال توی واقعیت هم ملاقاتشون کنه، بخشی از ضمیر چیباست. به هرحال تحقیقات روی دی سی مینی همچنان ادامه داشت که در اثر یه اتفاق ناگوار، دی سی مینی به سرقت میره و دست نا اهلش میوفته. دزده با استفاده از دی سی مینی به اطلاعات تمامی دستگاه های روانسنج دسترسی پیدا میکنه و از سریق استفاده ی دی سی مینی و ورود به رویا های افراد، باعث میشه رویا ها با هم قاتی بشن و ضمیر ناخوآگاه شخص از کنترل خارج بشه که این باعث میشه طرف به کل رد بده. حالا این که کی دی سی مینی رو دزدیده و میخواد باهاش چیکار کنه و چه بلایی سر کسایی که قاتی کردن میاد... دیگه اینو باید تو انیمه ببینین((=

 

بخوام صادق باشم، اولش واقعا گیج کننده بود پس شاید حق داشته باشید اگر تا یه ربع اول اون ضربدر کوچولوی اون گوشه رو بزنید و هیچوقت پاپریکا رو تا آخر نگاه نکنید، به نظرم صبور باشین و اولاشو تحمل کنین، رفته رفته کاملا در جریا قرار میگیرین((=...

راستی! آخرش یه تیکه هست که پوستر پرفکت بلو رو نشون میده XDD گفتم که گفته باشم*-*

 

توی دنیای واقعیت های غیر انسانی فقط یک پناهگاه واقعی وجود داره. و اون پناهگاه در واقع جاییه که یه رویا ایجاد میکنه.

 

هر چیزی یه متضادی داره. نور، تاریکی... واقعیت، رویا... مرگ، زندگی... مرد، زن! و واسه این که مزه دارش کنی بهش چی اضافه میکنی؟ پاپریکا!

 

یه نکته ای هست که باید بگم، اولا که آتسوکو به شدت منو یاد ری ال تو انیمه ی "ارگو پروکسی - Ergo proxy" مینداخت، و توکیتا، همون چاقالوی اسکل هم کاملا شبیه هاشیدا از انیمه ی "دروازه ی استینس - Steins gate" بود!... واقعا شبیه بودن... جدی میگم...

به علاوه، از همون اولین لحظات به شدت جذب پاپریکا شدم((= واقعا از شخصیتش و ظاهرش خیلی خیلی خوشم اومد! 

و  در آخر... راستش با این که من به شخصه واقعا واقعا پسندیدمش و خیلی دوسش داشتم، این انیمه رو به هرکسی پیشنهاد نمیدم((= درواقع تمامی انیمه هایی که توی این پست اسمشونو بردم رو به "همه" توصیه نمیکنم. فقط و فقط به این دلیل که اینجور انیمه ها یه جورایی... چطور بگم، انگار مخاطب خاص دارن! و اینجوری نیست که هر کسی خوشش بیاد، در کل توصیه نمیکنم که حتما حتما ببینیدش، چون اگه جز اون به اصطلاح " مخاطب خاص" ها نباشین احتمالا براتون کسالت آور میشه. 

با توجه به شباهت های فاحشی که فیلم اینسپشن به پاپریکا داشت، میتونم به جزئت بگم اینسپشن یه کپی مسخره و ناشیانه از پاپریکا بوده. چند تا از صحنه ها عینا توی فیلم تکرار شدن((= 

اگه میخواین بدونین که قراره از اینجور انیمه ها خوشتون بیاد یا نه،... ترجیحا اول اینسپشن رو ببینین! اگه دوسش داشتین، مطمئن باشین از پاپریکا هم خوشتون میاد((=

 

پی نوشت: من اینو خودم دوبله فارسی و سانسور شده دیدم، هیچ ایده ای ندارم که تو نسخه ی بدون سانسورش چی داره پس اگه به این چیزا حساسین سانسور شده ببینین((;

پی نوشت: خونه ی هیمورو منو کمی تا حدودی یاد اتاق هاول مینداخت XD

پی نوشت: چیبا بیش از اندازه جذاب بود... خیلی دوسش میداشتم]"=